V této sekci se naučíte o všech blocích ve Scratchi a dozvíte se co dělají.
1. Pohyb 🔵
V sekci Pohyb je hodně užitečných bloků, které se využívají k pohybu s postavou. (Scéna nemá bloky pohybu)
- dopředu o
<X>
kroků - postava se pohne o daný počet pixelů směrem kterým se postava dívá - otoč se (doleva) o
<X>
stupňů - otočí postavu o daný počet stupňů doleva - otoč se (doprava) o
<X>
stupňů - otočí postavu o daný počet stupňů doprava - skoč na <náhodná pozice/ukazatel myši/(jiná postava)> - postava se přemístí na určitou věc
- skoč na x:
<X>
y:<X>
- postava se přemístí na dané souřadnice - klouzej
<X>
sekund na <náhodná pozice/ukazatel myši/(jiná postava)> - postava se postupně posune na určitou věc - klouzej
<X>
sekund na x:<X>
y:<X>
- postava se postupně posune na dané souřadnice - nastav směr
<X>
- postava nastaví směr na dané číslo - nastav směr k <ukazatel myši/(jiná postava)> - postava nastaví směr k
- změň x o
<X>
- postava se pohne o daný počet pixelů doleva nebo doprava (pokud před číslo napíšete minus tak se postava pohne doleva pokud před číslem nebude minus tak se postava pohne doprava) - nastav x na
<X>
- postav zůstane na pozici y ale pohne se doprava nebo doleva na danou pozici x - změň y o
<X>
- postava se pohne o daný počet pixelů dolů nebo nahoru (pokud před číslo napíšete minus tak se postava pohne dolu pokud před číslem nebude minus tak se postava pohne nahoru) - nastav y na
<X>
- postav zůstane na pozici x ale pohne se nahoru nebo dolu na danou pozici y - pokud narazíš na okraj, odraz se - postava změní směr podle toho jakým směrem se dívá (Pokud chcete aby tento blok fungoval tak ho dejte do bloku opakuj stále)
- nastav otáčení <vlevo-vpravo/neotáčet/dokola> - pokud se otáčení nastaví na neotáčet tak ať nastavíte jakýkoliv směr postava se vždy bude dívat doprava pokud se nastaví vlevo-vpravo tak se postava bude moct otáčet jenom doleva nebo doprava pokud se nastaví dokola tak se postava může dívat jakýmkoli směrem
2. Vzhled 🟣
V sekci Vzhled jsou bloky které mění vzhled postavy.
- bublina
<X>
<X>
sekund - postava napíše daný text na daný počet sekund - bublina
<X>
- postava napíše daný text - myšlenka
<X>
<X>
sekund - postava napíše daný text na daný počet sekund v mráčku - myšlenka
<X>
- postava napíše daný text v mráčku - změň kostým na
<X>
- postava změní kostým na daný kostým - další kostým - postava změní kostým na další kostým
- přepni pozadí na
<X>
- pozadí (backdrop) se změní na dané pozadí - další pozadí - pozadí se přepne na další pozadí
- změň velikost o
<X>
- postava se zvětší nebo zmenší o danou velikost - nastav velikost na
<X>
% - postava nastaví velikost na danou velikost - změň efekt
<X>
o<X>
- postava změní daný efekt o dané číslo - nastav efekt
<X>
na<X>
- postava nastaví daný efekt na dané číslo - zruš grafické efekty - postava zruší grafické efekty
- ukaž se - postava se ukáže
- skryj se - postava se skryje
- přejdi na vrstvu
<X>
- postava se přemístí nahoru nebo dolů - jdi
<X>
o<X>
- postava půjde nahoru nebo dolů o daný počet vrstev
3. Zvuk 🟣
V sekci Zvuk jsou bloky které ovládají zvuk který si můžete sami nahrát nebo vybrat
- přehraj zvuk
<X>
až dokonce - přehraje se zvuk a poté co skončí tak se zaktivují další bloky - začni hrát zvuk
<X>
- začne hrát zvuk a hned se zaktivují další bloky - zastav všechny zvuky - všechny zvuky se přeruší
- změň efekt
<poloha/stereo vlevo/vpravo>
o<X>
- u zvuku se změní daný efekt o dané číslo - nastav efekt
<poloha/stereo vlevo/vpravo>
na<X>
- u zvuku se nastaví daný efekt na dané číslo - zruš zvukové efekty - všechny zvukové efekty se zruší
- změň hlasitost o
<X>
- hlasitost se změní o dané číslo - nastav hlasitost na
<X>
% - hlasitost se nastaví na dané číslo (maximální hlasitost je 100%)
4. Události 🟡
Tyto bloky jsou nejdůležitější protože díky nim se program zaktivuje
- po kliknutí na zelenou vlajku - program se zaktivuje když kliknete na zelenou vlajku (když hru zvětšíte tak je na horní levé části)
- po stisknutí klávesy
<X>
- program se zaktivuje když je daná klávesa stisknutá - po kliknutí na
<mě/scénu>
- program se zaktivuje když se klikne na postavu/scénu